maandag 15 juli 2013

Dag 24. Woensdag

Zondagnacht, maandagnacht, dinsdagnacht... nog drie nachten en dan komen we aan. Woensdag zullen we om 10.00 uur aankomen in IJmuiden en aldaar onze armen lam zwaaien naar onze ouders, om vervolgens door te varen naar Amsterdam. Daar zullen we zo'n drie uur later, rond 13.00 uur, in haven Twellegea aanleggen en na een kleine maand varen aan land gaan... Dat is het plan.

Ook vandaag is er geen wind, het water is prachtig stil. Ieder zuchtje wind is zichtbaar doordat er dan een kleine rimpeling op het vlakke water verschijnt. De zon schijnt, we zijn veel buiten. Het is al een tijdje duidelijk dat we de zomer tegemoet varen, met vandaag als hoogtepunt. Ties loopt de hele middag in zijn blote kont in de kuip en kruipt geregeld weer even in z'n badje. Heerlijk. Kip, patat en appelmoes staan op het menu, met dank aan de frietkok Maarten.
De klok hebben we weer een uur vooruit gezet, nog 1 keer en dan staat onze boordklok gelijk met Nederland. Vanaf 16.00 tot 20.00 uur gaat de motor uit. Het zeil vangt goed wind, maar door de tegenstroom is onze snelheid slechts 1 a 2 knopen. Toch is het heerlijk om een paar uur te zeilen. Nu, met stroom mee en de motor aan, varen we wel 8 knopen.
Nog eventjes en dan zijn we er. Weer thuis. Raar, maar waar en ook fijn.