Gisteren -zondag- heeft Maarten een prachtige tonijn gevangen. Dus gister sashimi gegeten en vandaag tonijnsteak in verse tomatensaus en ui. Super lekker! We voeren vandaag ruime wind en hobbelden zowaar iets minder. Van de gelegenheid gebruik makend, heb ik op zee frietjes gebakken. "Keep them happy policy" heet dat. Een kerstmaal is er niets bij, het was echt smullen vandaag. Na het eten hebben we de prachtige wolkenpartij hier op zee zitten bewonderen. Wanneer de zon ondergaat is het een kleurenparadijs om je heen en samen met die vele verschillende wolken is dat een mooi schouwspel. In het laatste avondlicht doet Maart rustig een materiaalcheck voor we de nacht in gaan. Alarm! Er is een touw aan het schavielen, ofwel heen en weer schuren geweest tegen een voetsteun van de mast en nu enorm gesleten.
Het is vanaf dek moeilijk te zien hoe erg de lijn -de genakerval= touw die genaker omhoog houdt- eraan toe is. Maarten klimt een stukje de mast in om te kijken. Het zeil hangt nog slechts aan twee enkele draden, de kern is al helemaal doorgesleten. Snel laten we de genaker zakken, anders zal hij zo vanzelf en ongepland als een idioot naar beneden komen, omdat het touw dan echt zal breken. Balen dat we het schavielen over het hoofd gezien hebben en tegelijkertijd fijn dat we het nu -nog voor het donker- alsnog waarnemen. Hadden we het niet opgemerkt, dan had de genaker in het water gedonderd en onder de boot terecht gekomen en hadden we in het donker een hoop ellende gehad. Niet gebeurd. Wel moeten we morgen iets verzinnen om deze lijn te vervangen. Het was de langste lijn die we hadden en die is nu kapot. Dat zien we morgen weer, Maarten heeft al gezegd iets te zullen bedenken.
We zetten de genua -voorzeil- uit, die kan de genaker goed vervangen. Voor het zover is, halen we eerst op het voordek genaker naar beneden in zijn slurf (zeil zit in een slurfzak, soort koker, die je naar beneden kunt trekken en zo kun je het zeil binnenhalen) en ruimen hem op in een zeilzak. Halverwege dat karwei raken we uit koers doordat de licht-weer-genua (kleiner zeil, gebruiken we bij licht weer en staat dan in midden van de boot uit) de boot helemaal schuin trekt, dus die moeten we snel ruimte geven en klappert nu ook in de wind. Ondertussen moeten we plots bukken voor een tiental vliegende vissen die naar letterlijk naar onze hoofden vliegt. Niemand geraakt. Dan de boom uitzetten, die staat niet lekker, dus toch weer binnenhalen, genua uitrollen, koers herstellen, licht-weer-fok weer goed zetten...als er 'stront aan de knikker is', is het ook meteen hard werken zeg maar.
Dan zijn we weer ok en kan Daan naar bed. Het is inmiddels 21.00 uur. Normaal begint de eerste wacht van drie uurtjes om 20.00u, op z'n laatst 20.30 u. Maarten maakt me om 23.30 wakker ("Ik wil er niet uit! Laat me slapen!"), zijn eerste shift zit erop. Hij heeft lekker buiten kunnen zitten en nu begint het helaas te regenen. Dat wordt binnen zitten. Ik zet de rader aan (je kent ze wel uit de film, precies die), daarop kun je de buien goed zien en dat is fijn, want buiten is het nu nat en donker, heel donker.
----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten