zaterdag 12 januari 2013

Bahama's

AANKOMST
Wederom hebben we een bumpy ride, van Cuba naar de Bahama's. Eenmaal op zee leken wind en golven in eerste instantie mee te vallen, maar onze weersvoorspelling klopte toch (jammer genoeg) en daarmee waren we dus te vroeg op volle zee. Toch jammer dat de douane zo streng is in Cuba... Afijn. We hoefden het onderweg niet over avondeten te hebben (--> geen!) en toen de zon opkwam, was het weer beter en waren de Bahama's in zicht. Alles klaarde op en om 10.00 uur komen we aan op Ragged Island. We moeten het laatste stuk goed op de kaart kijken en ook goed op zicht navigeren. De Bahama's zijn ondiep en vastlopen laten we liever aan anderen over. Een prachtig wit strand en helder blauw water ligt op ons te wachten.

BAHAMA-LEVEN
Ook worden we meteen welkom geheten door een Canadees gezin, die we in Puerto Vita reeds ontmoet hebben. "Ga je mee vissen?" is de openingszin. "Op kreeft?" vraagt Maarten gretig. En zo eten we dezelfde avond met zijn allen op hun catamaran twee grote kreeften. De volgende dag is het weer feest, want van het restant maken we kreeft-pizza, ook lekker!
Het is een heerlijkheid om weer uit de boot te kunnen plonzen voor een frisse duik. Vrijwel iedere ochtend is het bewolkt, waarna het in de middag weer opklaart en heerlijk zonnig is. Maarten gaat veelvuldig op vissenjacht, afgewisseld met windsurfen. In de middag gaan we met zijn allen naar de kant. Andere zeilers hebben op het strand een mooie beschuttig gemaakt, inclusief jeu-de-boule en bbq-plaatsen. Dit is een heerlijke plek om met Ties te vertoeven. Het is wel uitkijken voor de mieren en de heremietkrabben, want die kruipen overal rond.
Behalve genieten van deze 'strandtuin', wordt er ook gewoon gewerkt en een huishouden gerund. Handwasjes nemen zo een hele ochtend in beslag, evenals broodbakken (met groot succes, dat wel!), beschadigingen aan dek bijwerken en andere bootklussen zoals de door de golven kapotgeslagen zonnepaneelhouder repareren. Ook moet er een planning gemaakt worden, dus halen we iedere avond een weerbericht binnen en moeten we de kaarten goed bestuderen. Ties wil ook graag wat aandacht, evenals Miss Luna trouwens, en zo vliegen de dagen voorbij.

AVONTUUR
Ik heb een haai gezien!!! Terwijl ik langs het strand liep, kwam er zomaar eentje voorbij. En dat terwijl ik de dag ervoor om dit tijdstip hier heb gezwommen...aaahhhhh!!! Super mooi en sierlijk en voor Maarten jaloersmakend. Hij kijkt al dagen goed rond om een glimp op te vangen van een haai...
Het volgende avontuur betreft de windsurfset, of beter gezegd...de onaangename verrassing door het ontbreken van deze set! Het board lag samen met het zeil vastgeknoopt aan de boot, maar is na een winderige nacht losgeraakt. Alles weg! Ook al voelt het als zoeken naar een speld in een hooiberg, toch willen we een poging wagen. Dus we halen het anker op en spreken af uit te varen tot we op de eerst volgende aangegeven zandbank stuiten (figuurlijk dan he). Maarten klimt met verrekijker in de mast, tot aan de eerste zaling, om zo goed rond te kunnen turen. Daan staat aan het roer. Een mijl op vier verderop roept Maarten: "Ik zie hem!!!" Ja hoor, hij ligt inderdaad aan stuurboord. Ongelooflijk. We varen er naartoe en leggen bovenwinds de boot voor anker. Maarten gaat met de bijboot ernaartoe. De golven maken het hem niet makkelijk, het valt nog niet mee om de set in de dingy te krijgen. Na 20 minuten klooien is alles weer binnen en keren we om. Het koste wat moeite, maar het was het zeker waard.